Élet. Minőség. Természetesen.

piacter fc
6 minutes reading time (1293 words)

Cukrom cukrom mondd meg nékem ...

diabetes-2129005_1920

…. hogy ki is füllent legnagyobbat rólad e vidéken! Hófehérke és a Hét Törpe meséje után szabadon, lássuk mit mond a Gonosz Mostoha tükre a cukorról. A kristálycukorról, a répacukorról, a nádcukorról, a barna cukorról, a melaszos cukorról, a …. De még mielőtt elsodródnánk Gombóc Artúr dilemmájáig, tegyünk gyorsan rendet biokémiai alapismereteink között! Mi is a cukor? És a glükóz, a fruktóz, a szacharóz, a laktóz, a maltóz, a …? - hosszan folytathatnám a sort. 

A cukor a szénhidrátok csoportjába tartozó vegyület.  Fontos megismerned őket, hogy aztán el tudd dönteni, mely fajtájukkal milyen mélységű barátságot kell kialakítanod, vagy éppen nem kialakítanod az egészséged megőrzésének érdekében. A biokémia sokkal pontosabb választ ad majd, mint az aktuális divat, vagy a reklámok.

A szénhidrátok olyan szerves vegyületek, melyek szénből, oxigénből és hidrogénből állnak, és a növények termelik őket a fotoszintézis során. Szerepük, hogy elsősorban energiát szolgáltatnak az emberi szervezetnek (a glükóz oxidatív lebontása során), és ami nem használódik fel belőlük az energiatermelésre, az a májban és az izmokban glikogén formájában raktározódik, és gyorsan mobilizálható tartalékot képez. Ami ide nem fér be, abból raktárzsírok képződnek. A növényekben a szénhidrátok tartalék tápanyagok (keményítő) és vázanyagok (cellulóz – a Földön előforduló leggyakoribb szerves anyag) formájában vannak jelen. 

waffle heart 2697904 1920

A szénhidrátok csoportosítása

Egyszerű szénhidrátok

Általánosságban elmondható róluk, hogy vízben jól oldódnak, fehér színűek, édes ízűek, és 1-6 tagból állnak. A monoszacharidok 1 tagból állnak. Az „1 tag” a következőt jelenti: Cn H2n On – vagyis n számú szén molekulából, 2n számú hidrogén molekulából, és n számú oxigén molekulából áll egy tag, ahol az „n” egy tetszőleges szám, de leginkább 5 vagy 6, néha 3. Ezek a legegyszerűbb szénhidrátok, már nem bonthatók kisebb egységekre. Húsz féle természetes formájuk van. Például:

  • glükóz = szőlőcukor
  • fruktóz = gyümölcscukor, ami 2-3-szor édesebb ízű a szőlőcukornál
  • galaktóz
  • mannóz
  • xilóz
  • ribóz
  • stb.

Az oligoszacharidok 2-6 tagból állnak, és édes ízük a molekula szám növekedésének arányában csökken. A legismertebbek közülük a diszacharidok. És máris megérkeztünk a cukorhoz! A diszacharidok, mint nevük is mutatja 2 tagból állnak, amiből logikusan következik, hogy 1-1 tagra, azaz 1-1 monoszacharidra bonthatóak. A szacharóz, amit a köznyelvben cukornak hívunk (akár répacukor, akár nádcukor), szintén 2 tagból áll: egy glükózból és egy fruktózból.

Néhány diszacharid felépítése az érdekesség kedvéért:

  • szacharóz = 1 glükóz + 1 fruktóz – ezt ismerjük cukor néven
  • laktóz = 1 glükóz + 1 galaktóz – ez a tejcukor
  • maltóz = 1 glükóz + 1 glükóz – ez pedig a malátacukor

A szacharózban lévő glükóz és fruktóz közötti kötés szétbontásához rengeteg energia kell.

A tejcukor egy nehezebben felszívódó értékes cukor, pl. az anyatejben nagyon sok van belőle. A bélbaktériumok bontják, de túl sokat nem tudják, így részben lebontatlan marad, vizet vonz be, és hasmenést okozhat az arra érzékenyeknél. A laktózmentes élelmiszerek nem mentesek a laktóztól, csak adnak hozzájuk egy lebontásukat elősegítő enzimet. Ezt azért nagyon fontos tudni, mert a laktózmentes élelmiszereknél ugyanúgy számolnunk kell a gyorségésű szénhidrát tartalommal, mint a nem laktózmenteseknél, pl. a tejtermékek esetében. Az élelmiszerek szénhidrát tartalmáról, azoknak elégési sebességéről a későbbiekben több alkalommal, és részletesen írok még.

A malátacukornak a leggyakoribb előfordulása a sörgyártásban van. Azt azonban már most jelezném, hogy ezzel a dupla glükózzal nem kevés a baj! A sörben előforduló mennyisége és elégésének hihetetlen gyorsasága miatt káros a hatása az emberi szervezetre, a vércukor-inzulin egyensúlyra. Itt tenném fel a költői kérdést: miből is lesz a sörpocak? 

Összetett szénhidrátok: a poliszacharidok

6 tagszámnál nagyobb méretűek, a tagok közt glikozikus kötésben lévő cukrok. Közülük a felszívódóak: a keményítő (pl. a burgonyában) és a nyálkák (pl. a lenmagban). A fel nem szívódóak pedig: inulin (pl. a csicsókában), pektin (pl. almában),mézgák (pl. akáciafajok gumiszerű váladéka), cellulóz (pl. len és kender 80%-át teszi ki), a lignin (faanyagokban), stb. 

A cukor gyártása

A mérsékelt éghajlati övben cukorrépából, a trópusi vidékeken pedig az ott honos cukornádból készítik, azaz vonják ki a cukrot. Ezek a növények eredeti formájukban 10-20 %-ban tartalmaznak szacharózt, ezt vonják ki belőlük a cukorgyártás során, vagyis tulajdonképpen minden más anyagot eltávolítanak mellőlük, és ami megmarad az a cukor. Ez kb. 95%-ban színtiszta szacharóz.

Az emberi szervezet nincs felkészülve ilyen töménységű finomított szénhidrát befogadására!

Az eltávolított anyagokat nevezik melasznak. A cukornád melasza emberi fogyasztásra alkalmas, a cukorrépáé nem. És mivel a cukornád melasza barna színű, már meg is kaptuk a választ a barna cukor rejtélyére.  Egyébként a barna cukor lehetne attól is barna, hogy a nádcukorból a kivonás során nem vonnak ki mindent a szacharóz mellől, azonban gyakoribb megoldás az, ha utólag keverik vissza a melaszt a kifehérített nádcukorhoz, de hozzákeverhetik a fehér répacukorhoz is.  Ennél már csak az a megoldás extrémebb, amikor a répacukor szép nagy fehér kristályait színezőanyaggal és aromával barnítják be.

white and brown sugar cubesTehát a cukorrépából és a cukornádból készült cukor, bármilyen színű is legyen az, egyformán szacharóz. Egy és ugyanaz a kémiai vegyület, ugyanazzal az élettani hatással. A nádcukor azért sokkal drágább, mert messzebbről kell ideszállítani, vagy mert jobb a marketingje. Mindez azonban nem változtat a kémiai szerkezetén. A barna cukrot lehetne talán azzal mentegetni egy kicsit, hogy a visszakerült melasszal valamennyi ásványi anyag is visszajut a cukorba a cukornád növényből, de sajnos ez nem sokat szépít a helyzetén.

A cukor kifehérítése többféle módon történhet, mindegyik kémiai eljárás, íme kettő ezek közül:

  • Kéndioxiddal kifehérítik a cukorban levő szennyeződéseket, melyek ettől még ugyanúgy megmaradnak, csak nem fognak látszani. Ez lesz a kristálycukor.
  • A nádcukor esetében főként a foszforsavval és kalcium-hidroxiddal (más néven oltott mész, vagy E526) való fehérítést alkalmazzák.

Miért káros a cukor fogyasztása?

Míg a természetes formában előforduló szénhidrátok egyik fő táplálékunk (kellene hogy legyen), és egy egészséges ember napi tápanyagszükségletének 55%-át (egészséges és természetes !) szénhidrátok fogyasztásából kellene biztosítania, addig az olyan töménységű finomított szénhidrátok fogyasztására, mint a cukor is, az emberi szervezet nincs felkészülve. Gyakorlatilag a cukor az emberi szervezet minden részében káros folyamatokat indít el.

Az emberi szervezet nem is tudja maradéktalanul megemészteni ezt a mennyiséget, így a felesleg már a gyomorban megerjed. Savak, gázok, kiválasztódó méreganyagok keletkeznek, és vagy a szervezetben maradnak, elsavasítva azt, vagy külön terhet rónak a kiválasztó szervekre távozáskor.

A cukor hirtelen és nagymértékben emeli meg a vér cukorszintjét, erőltetett működésre késztetve ezzel a hasnyálmirigy Langerhans-szigeteinek béta sejtjeit, melyek az inzulint erre válaszként termelik. Megborul az egyensúly, mely idővel inzulinrezisztenciához, csökkent glükóz toleranciához majd a 2-es típusú diabetes kialakulásához vezet

Néhány statisztikai adat:

  • Világszerte 347 millió ember szenved cukorbetegségben.
  • 2012-ben körülbelül 1,5 millió ember halálát okozta közvetlenül a diabetes.
  • A WHO előrejelzései szerint 2030-ra a cukorbetegség a 7. vezető halálozási ok lesz a világban.

Forrás: WHO 2014. november

macaron 2462247 1920 

Az inzulin állandóan magas szintjétől a hormonháztartás felborul. Korábbi fitoösztrogénekről szóló bejegyzésemben ITT már utaltam arra, hogy ez többek között a nemi érés felgyorsulásához, a korai pubertáshoz is vezet. Vagy például a tartósan magas prolaktin szintnek is lehet ez az oka, amely megakadályozza a teherbeesést. Az inzulin felelős a zsírdepók építéséért is.

A cukorfogyasztás további káros hatásai az emésztési panaszok, bőrbántalmak – jellemzően aknék megjelenése, szemproblémák, fáradékonyság. Nyomelem és vitaminhiány, mivel a cukor savasító hatása miatt kalciumhiányt idéz elő, illetve B1 vitamint von el a szervezetből. Előbbi csontritkulást, fogromlást, utóbbi idegességet, agresszivitást okozhat. Értelemszerűen ide tartozik az elhízás és ennek összes további következménye. A cukorfogyasztás növeli a vér húgysavtartalmát, így a köszvény kialakulásának kockázatát. A cukor hatására a vérlemezkék összetapadhatnak, növelve a trombózis kockázatát.

Azt hiszem a felsorolást szinte a végtelenségig folytathatnánk...

Mindezek ellenére mégis azt mondom, hogy a cukor sem ördögtől való dolog. Senkit sem bíztatok a (mértéktelen) fogyasztására, de ha néha napján olyan élelmiszer kerül a kezünkbe, ami tartalmaz néhány gramm hozzáadott cukrot is, nem kell túldramatizálni a helyzetet. Mert semmilyen szélsőség nem jó! 

Ha tetszett amit most tőlem olvastál, kérlek oszd meg a barátaiddal, és tarts velem legközelebb is! A "Feliratkozás a blogra" gombbal értesítést kaphatsz e-mailben a jövőben megjelenő bejegyzésekről, az "airmid.hu” Facebook oldalamon pedig rendszeresen olvashatsz posztokat egészségmegőrzés, sport  témában.

A bejegyzésekre vonatkozó szerzői jogi nyilatkozatot a weboldal alján találod!

Köszönöm, hogy velem tartottál!

0
Adventi készülődés - biztonságos illóolaj párologt...
A megosztó téma: fitoösztrogének

Kapcsolódó hozzászólások

 

Hozzászólások 2

Naszády Gábor - 2014. november 16. vasárnap, 12:19

Gratulálok az oldalad elindításához.
Színvonalas, átfogó írás, melyet "ajánlott" olvasmányokkal egészítenék ki, ahol bővebben lehet olvasni az aktuális cikkel kapcsolatban.
Várom, hogy mi lesz a következő téma, és kíváncsi vagyok, eljutunk-e oda, hogy a fejlett nyugat éppen aktuális diétái, melyek csupán felszínes és sokszor átgondolatlan megoldásokat kínálnak a cikkben említett problémákra, hova vezetnek.
Sok energiát és kitartás kívánok. (piros kapszulával nehéz az élet)

Gratulálok az oldalad elindításához. Színvonalas, átfogó írás, melyet "ajánlott" olvasmányokkal egészítenék ki, ahol bővebben lehet olvasni az aktuális cikkel kapcsolatban. Várom, hogy mi lesz a következő téma, és kíváncsi vagyok, eljutunk-e oda, hogy a fejlett nyugat éppen aktuális diétái, melyek csupán felszínes és sokszor átgondolatlan megoldásokat kínálnak a cikkben említett problémákra, hova vezetnek. Sok energiát és kitartás kívánok. (piros kapszulával nehéz az élet)
MacPherson Éva - 2015. november 08. vasárnap, 19:00

Köszönöm szépen.

Köszönöm szépen.
Already Registered? Login Here
Vendég
2019. június 20. csütörtök
If you'd like to register, please fill in the username, password and name fields.

Captcha kép