Élet. Minőség. Természetesen.

piacter fc
10 minutes reading time (1970 words)

Forma-1: A humán faktor

jm1903au351_5184-3456-rgb Martin Poole interjú

Őszintén bevallom, nem sok közöm van az autóversenyzéshez. Bár egy ideje már imádok autót vezetni, a közeli barátaim és hozzátartozóim most biztosan mosolyognak: nem véletlenül tartom életem eddigi 3 hőstette közül egyiknek azt, hogy megtanultam. A motorsport technikai világában mégis elsősorban az emberek érdekelnek és nem az autók. A terápiás munkám során rendszeresen dolgozom sportolókkal, az egészségi állapotuk, és ezen keresztül a teljesítményük fejlesztésével. A Forma-1 Magyar Nagydíj ideje alatt lehetőséget kaptam, hogy profiktól kérdezzek: hogyan fejlesztik a pilóták teljesítményét, hol van a humán faktor a versenyautók világában?

Beszélgetőpartnerem, a brit Martin Poole, Elite Performance Coach (a kiemelkedő teljesítmény elérését támogató edző), aki azért felelős, hogy Nico Hülkenberg (Renault F1 team), a száguldó cirkusz legmagasabb pilótája, a lehető legjobb fizikai felkészültséggel üljön minden alkalommal a versenyautóba. Személyi edző, táplálkozási terapeuta, és mentális tréner? Sokkal több. Kulcsember, aki azt is meghatározza, hogy milyen életmód, milyen táplálkozás, edzések, és felkészülés szükséges ahhoz, hogy valaki a világ élvonalában Formula-1-es versenyautó pilótája legyen. Már 4 éve tart a szoros együttműködés, bizalmi kapcsolat Martin és Nico között, függetlenül attól, hogy a pilóta melyik istálló színeiben versenyez. 

IMG 7834

A Renault bázisán, a paddockban és a bokszban töltöttem az időmérő edzések napját. A csapatok kamionból épített motorhome-jai egymással versengtek megjelenésben a paddock hosszú „utcáján”: egyik oldalon a mindent igényt kielégítő közösségi helységek, üzemképes konyhával!, étteremmel, társalgó sarokkal, és az emeleten privát szobákkal, a másik oldalon pedig a kerékszetteket tároló kamionok, tetejükön a pilóták privát pihenőszobáival, mögöttük a boksszal.

           IMG 7822     IMG 7824

F1 újoncként azt is megtudtam, hogy a Pirelli minden versenyautóhoz 20 szett kereket ad a 3 napra, ebből 13 száraz burkolatra, és 7 vizes burkolatra alkalmas. Termopaplanokba csomagolva, computer vezérlés alatt várják a sorsukat. A fotókon a kerekek hőmérsékletét mutató kijelző nem látható, az ugyanis titkos információ. 

IMG 7825

Versenynapokon

A pilóta a szabadedzés és az időmérő körök előtti, közötti pihenő/felkészülési időszakban gyakorlatilag kizárólag csak a trénerével érintkezik. Amikor nem az autóban ül, akkor a pihenőszobájában tartózkodik, és csak akkor jön le, ha marketing feladata van, vagy taktikai egyeztetés a csapatvezetőkkel. A tréner mindenhová kíséri, folyamatosan gondoskodik a hűtéséről (nedves törölköző, kézi ventilátor), és a frissítésről. A kulacsból saját készítésű izotóniás italt kínál: elektrolitok és szénhidrátok megfelelő arányban hígított keverékét. A frissítésnek itt elsősorban nem az igénybevétel időtartama miatt van jelentősége, hanem a versenyautóban lévő hőmérséklet miatt.  

A szabadedzések és az időmérő edzések alkalmával inkább az idegi terhelés nagyobb, a fizikai valamivel kisebb. Viszont a verseny napján óriási a fizikai megterhelés. A két órás verseny alatt a pilóták a sebesség okozta, és a magas hőmérséklet  miatti terheléstől veszítenek a testsúlyukból, Niconál ennek a maximuma kettő kilogramm körül szokott mozogni. A Hungaroring ebből a szempontból kifejezetten megterhelő pályának számít. Verseny előtt megemelik a szénhidrátbevitelt, amit jellemzően rizsből, esetleg tésztából oldanak meg. A rajt előtti utolsó étkezés mindig két órával korábban történik, és kiemelt figyelmet kap, hogy csak könnyen emészthető ételek legyenek benne. A pilóta ugyanis számunkra elképzelhetetlenül szorosan van az ülésbe szíjazva, emiatt kizárt, hogy a gyomrában étel maradjon a verseny idejére. Indulás előtt pedig a korábban már említett izotóniás italt kell kortyolgatnia. Menet közben a beépített kulacsból egy műanyag csövön keresztül veszi magához a frissítést. A kormányon az egyik gomb megnyomásával érkezik a frissítő a szájába. Maximálisan másfél literes a tartály, de hogy ténylegesen mennyi folyadék kerülhet bele, az függ a versenyautó pilótával együtt mért aktuális összsúlyától is, hiszen a limitet nem szabad túllépni. Nico a 2 órás verseny alatt általában fél liter frissítő folyadékot tud magához venni. Egyrészt nincs rá idő, hogy többet igyon, másrészt a tartályban lévő folyadék gyakorlatilag a negyedik körre már annyira felforr, hogy élvezhetetlenné válik.

IMG 7869 

Alapozó időszak

A szezon vége után decemberben pihenő hónapot kapnak a versenyzők, majd januárban kezdődik az alapozó időszak, ami február végéig tart. Jellemzően ilyenkor az öt-tíz napos intenzív edzőtáborokat néhány nap pihenő követi, majd ismét közös edzésnapok. Annak ellenére, hogy Nico Monacoban él, Martin pedig Londonban, napi szinten tartják a kapcsolatot. Verseny időszakban gyakorlatilag egy hetet majdnem végig együtt töltenek, a pihenő héten pedig Nico a megadott edzésterv szerint otthonában végzi az edzéseket. 

Állóképességet fejlesztő edzések

Az edzésmódszerek kiválasztásában egyrészt szerepet játszik, hogy Niconak milyen mozgásforma tetszik, másrészt, hogy az alkatának mi a megfelelő. A 184 centiméteres testmagassága a pilótáknál a felső határt súrolja, és bár vékony, szálkás testalkatú, a testsúlya mégis kiemelt szempont, hiszen az beleszámít az autó összsúlyába. Emiatt például az is megfontolandó, hogy mennyi izmot építsenek rá. Elsősorban szálkás és gyors izomzatra van szüksége az autóversenyzéshez. A kardio mozgások közül a kerékpározás például alkatilag egyáltalán nem neki való, viszont a futás és a tenisz része az állóképességet fejlesztő edzéseinek. Futásnál számít a pulzuskontroll, hogy a pulzusa a terhelés hatására minél alacsonyabb maradjon.  Autóversenyzés közben azonban ezt elsősorban az idegi stresszt befolyásolja, így annak szabályozása már a mentális felkészüléshez tartozik. Martin alkalmanként ellenőrzi Nico pulzusának változását versenyzés közben is, ami érthető módon előzéskor vagy éles helyzetekben megugrik, de tulajdonképpen jellemzőbb, hogy 120 alatti pulzussal vezet a pályán. Az idei évtől kötelező biztonsági előírás, hogy minden versenyzőnek a kesztyűjébe épített csukló szenzort kell viselni, ami monitorozza a pulzust is. Ez az orvosi team-nek segít baleset esetén, hogy mire a sérülthöz érnek, legyen előzetes információjuk az állapotára vonatkozóan.  

Funkcionális edzések

Rendszeresek a funkcionális jellegű tréningek, mint például a crossfit, vagy a súlyzós edzések. A nyújtásnak pedig különösen fontos szerepe van. Versenyzés közben a nyakat extrém terhelés éri, emiatt ez a terület kiemelt fókuszt kap. A nyaki és vállizmok erősítésére a bukósisakba helyezett súlyokkal is végeznek gyakorlatokat, de Martin szakképzett terapeutaként fizioterápiás és manuálterápiás fogásokkal is dolgozik erre a területre. Szintén a keresztedzésekhez tartoznak a reflexeket fejlesztő gyakorlatok. Az edzőtermi feladatok mellett használnak kimondottan erre a célra gyártott segédeszközöket is, melyek segítségével gyakorolják, hogy például a felvillanó lámpára kell reagálni a pilótának, vagy két eltérő színű lámpa fényéből az egyikre kell, a másikra pedig nem szabad mozdulni. 

Táplálkozás

Kedvenc témámnak persze alaposan utána kérdeztem, de csodák itt sincsenek. Nico tudatosan és fegyelmezetten táplálkozik, emiatt nincsenek súlyproblémái. Étrendje tartalmaz mindent, de csak tiszta eredetű ételeket, élelmiszereket. Elsősorban könnyen emészthető állati fehérjéket fogyaszt, mint például a halak, vagy a szárnyasok, de futam után vasárnap este azért megenged magának egy hamburgert és sört. Máskor viszont nem. Sok friss zöldséget eszik, és persze jó minőségű szénhidrátokat, például rizst, alkalmanként házi tésztát (aminek nem is lehet ellenállni, hiszen a Renault F1 csapatának utazó séfje vérbeli olasz), édességeket ritkán. Makrotápanyagok szempontjából limitált a napi kalóriabevitele a súlymegtartás miatt, viszont a kitűnő teljesítményhez és koncentrációhoz elengedhetetlen, hogy az elfogyasztott tiszta eredetű élelmiszerek mikrotápanyag értéke kiemelkedő legyen.  Kávét iszik, naponta 2 alkalommal, alkoholt verseny időszakban nem, csak a verseny utáni laza estén minimális mennyiségben. A Renault F1 csapatában egyébként is kiemelten fontos az egészséges táplálkozás, amiről az olasz séf és csapata gondoskodik.  

        IMG 7855  IMG 7884

A pilóta testsúlya és a versenyautó ülése

Ez a két dolog azért függ össze, mert a pilóta testsúlyához fejlesztik az autót, hiszen a kettő összsúlya a versenyszabályzatban meghatározott. A pilóta testformáját először viaszból kiöntik, majd ezt felhasználva karbonból készítik el a végleges beépítésre szánt ülést. Így minden grammnak jelentősége van, tehát a versenyzőknek fokozottan ügyelniük kell, hogy megőrizzék testsúlyukat a teljes versenyszezon során, erre a szerződésükben vállalnak kötelezettséget.

IMG 7895

A humán faktor 

Pénz, üzlet, reklám, sebesség: versenyautók, amelyeket mégis emberek vezetnek. Az emberi teljesítmény, a pilóta aktuális állapota legalább akkora mértékben befolyásolja a sikert, mint az autó technikai állapota. A csúcsteljesítmény pedig itt is csak tudatos, kitartó munkával érhető el. 

Végtelenül hálás vagyok Martin Poole-nak, aki egy olyan mozgalmas munkanapján, mint a Forma-1 Magyar Nagydíj időmérő edzése időt szánt rám, és szakemberként beszélgetett velem a tapasztalatairól. Már tudom, hogy valaki nem csak azért lesz „Elite Performance Coach” (a kiemelkedő teljesítmény elérését támogató edző), mert sokoldalúan képzett sportszakember, többféle mozgásterápiában képzett terapeuta, táplálkozási tanácsadó és mentális tréner, valamint naprakész a sporttudomány legújabb vívmányait illetően, hanem azért, mert itt is számít a „humán faktor”.

IMG 7896

A Nemzeti Sport 2019. augusztus 10. szombati lapszámában megjelent interjú elkészítésében köszönöm szépen Nedjalkov Beának az együttműködést, hogy segített megszerkeszteni, és olyan "újságírósra" formázni. 

Martin Poole jpg3

Válaszok az interjú előtt nekem küldött kérdésekre:

Futam előtt mennyi idővel ehet/ihat utoljára és mit?

A fenti bejegyzésben írtam erről.

Mikor, mennyit, mit? Van-e valami nagyon speciális? 

A fenti bejegyzésben írtam erről. 

Ismeri-e a magyar konyhát, vagy próbálta-e?

Nem tudtam konkrétan feltenni ezt a kérdést időhiány miatt. A pilóták Budapest belvárosában laknak ilyenkor, a Renault csapata a Sofitelben. Szóval biztosan volt már alkalma kipróbálni.  

Mi a kétórás 200%-os figyelem fenntartásnak a titka? 

Elsőorban a rutin, hiszen ezek a pilóták kisgyermek koruk óta ezzel foglalkoznak, és a tudatos, kőkemény fizikai, mentális felkészülés. 

Hogyan lehet felkészíteni valakit az esetleges vesztések/veszteségek elviselésére, illetve van-e valami speciális módszer ezek feldolgozására?

Elsőorban a rutin, hiszen ezek a pilóták kisgyermek koruk óta ezzel foglalkoznak, illetve a Forma-1 szintjére be sem tud lépni egy pilóta, ha mentálisan ezeket a dolgokat nem tudja tökéletes profizmussal kezelni. Ettől függetlenül a csapat menedzsmentjének a támogatása, és persze a személyi tréner támogatása nagyon szoros ezekben a szituációkban. Mindig mindent tökéletesen kielemeznek utólag. 

Közben tudnak egyáltalán bármit is magukhoz venni? Vagy kizárólag előre betolt energiából kell gazdálkodni?

A fenti bejegyzésben írtam erről.

Hogyan alakul Nico étrendje egy "normál" héten, amikor nincs verseny, és hogyan a verseny hetében, különösen a verseny napján? 

A fenti bejegyzésben írtam erről.

Hányszor eszik, mekkora mennyiségben és milyen összetételben? 

Ezekre a kérdésekre részletesen nem kaptam választ.

Mennyire szorulnak háttérbe az állati eredetű összetevők? Ismer-e olyan pilótát aki vegán étrenden van? Ha igen, ki az? 

Nico mindent eszik, de csak tiszta eredetű élelmiszereket fogyaszt, erről írtam több részletet is a fenti bejegyzésben. Mielőtt az autóba ül, csak könnyen emészthető ételeket fogyaszt, például az időmérő napján zöldséges rizs és párolt lazac kapor mártással volt a menü, tehát húsokat nem. Máskor viszont igen. Más pilótával kapcsolatosan nem volt sajnos alkalmam kérdezni az idő rövidsége miatt.

Az is érdekes lehet, hogy akkor hogyan táplálkozik, amikor nincs edzés, pihenő időszakot tart. Meg az is, hogy van-e periodikusság az edzésheteiben, mint a futóknak, és ezt követi-e szigorú étrend.

Alapvetően a decemberi pihenőhónap az, amikor jobban „elengedhetik“ magukat a pilóták, mert az utána következő január-február az alapozásról szól. A versenyszezonban erre nincs lehetőség, mivel minden 2. hét verseny, közben pedig az autót tesztelik, tehát egyformán következetesen kell alakítani az életmódjukat. Niconál a vasárnapi futamok után van egy kis lazítás, ilyenkor megenged magának egy hamburgert sörrel.  

Mi van, ha wc-zni kell?  

Ha egészséges a pilóta, akkor ez nem merül fel kérdésként, hiszen „csak“ 2 óra a verseny. Valamint brutálisan izzadnak az autóban lévő magas hőmérséklet miatt, így gyakorlatilag vizelet alig keletkezik. Ha egészségügyi problémája van a pilótának, akkor a csapat tartalék pilótája versenyez. 

Hogyan gyakoroltatja a cél fókuszban tartását? Milyen módszereket alkalmaz a környezeti tényezők, mások véleményének kizárására? 

Ezekről a mentális technikákról nem beszélnek a versenyzők, súlyos pénzeket fizetnek a sportpszichológusnak érte :) 

Milyen technikákkal növelik a reflexidőt? Növelhető egyáltalán? 

A reflexek javítására használt technikákról írtam a bejegyzésben. 

Verseny előtt milyen étrendet követnek? Versenyek közötti időben ez mennyiben más? Alkohol fogyasztással mi a helyzet? 

Ezekről is írtam fent. 

Alvás, hogyan biztosítja a kipihent állapotot? Pihenési rituálékat alakítanak ki? 

A Nemzeti Sport cikkben kicsit több részlet van erről. Nico nagyon jól alkalmazkodik az időeltolódáshoz, megszokta gyerekkora óta. A versenyek helyszínén pedig a motorhome-ban van a pihenőszobája, erről írtam feljebb. Alapvetően az volt a kapott válasz lényege: hogy aki nem képes ezekre az alapbeállításokra, - pihentető alvás, koncentráció, alkalmazkodás az időeltolódáshoz, stb. -,  be sem jut a Forma-1 világába, hiszen annyian állnak sorba. 

Mennyi idő kell a rituálék stabilizálásához (nem a 21 napos duma érdekel)? Stresszkezelésnél milyen módszereket alkalmaznak?

Ezekről sajnos idő hiányában nem tudtunk beszélni.

 

Ha tetszett amit most tőlem olvastál, kérlek oszd meg a barátaiddal, és tarts velem legközelebb is! A "Feliratkozás a blogra" gombbal értesítést kaphatsz e-mailben a jövőben megjelenő bejegyzésekről, az "airmid.hu” Facebook oldalamon és Instagram oldalamon pedig rendszeresen olvashatsz posztokat egészségmegőrzés, sport  témában.

A bejegyzésekre vonatkozó szerzői jogi nyilatkozatot a weboldal alján találod!

Köszönöm, hogy velem tartottál!

 

 

 

 

 

 

 

0
Mentes epres torta és édesítési kisokos

Kapcsolódó hozzászólások

 

Hozzászólások

Még nincs ilyen. Legyél te az első hozzászóló.
Already Registered? Login Here
Vendég
2019. december 09. hétfő
If you'd like to register, please fill in the username, password and name fields.

Captcha kép