Élet. Minőség. Természetesen.

piacter fc
9 minutes reading time (1782 words)

Lazíts, ha bírsz! - avagy a feszültségoldásról

stress-canstockphoto2209684_20171202-165414_1

Elérkezett az év végi nagy hajrá. Kinek a munkahelyén is, kinek „csak” a magánéletében, de szinte mindenki érintett a hajszában. Ünnepi időterv, rokonlátogatások beosztása –„na ki sértődik meg az idén” eshetőségének minimalizálása, nagytakarítás, menütervezés, ajándékvásárlás és/vagy készítés,- előtte kigondolás, iskolai téli szünet – ki vigyáz a gyerekre kérdés, nagybevásárlás, zsonglőrködés a családi kasszával,  már megint mitől lesz „jópofa” a szilveszterünk, fenyővásárlás,…  -  én pedig szép (uraknál: jóképű), ápolt, kipihent és legfőképpen nyugodt, szeretettel teli szeretnék lenni/maradni  az ünnepekre! De hogyan??? 

Csakis okos tervezéssel, és tudatos lazítással!

. Összegyűjtöttem hozzá azokat a fitoterápiás, aromaterápiás és életmódbeli praktikákat, amelyek segíthetnek a feszültségoldásban.

 

Szánj időt a tervezésre, és légy spontán!

Először is készíts egy listát – még a legnagyobb káosz közepén is -, hogy milyen feladatokat szeretnél elvégezni karácsonyig. (Csak csendben mondom: semmit sem kell, és mindent lehet!) Utána minden este lefekvés előtt jelöld ki, hogy a következő napon ebből mit fogsz elvégezni. Javaslom, hogy eleinte pont csak a dolgok felét írd fel napi tervnek, mint amit szeretnél, így talán a végére érsz. Ha van terv, akkor már lehet min változtatni. Ha nem találod azt a megoldást, amit elterveztél, légy spontán, és válassz mást! 

Napindító meditáció

Reggel kelj fel fél órával korábban, mint szoktál, vagy mint a család többi tagja. Az a 30 perc legyen csak a Tiéd. Engedd be a fényt! Ha kint még sötét a téli reggel, gyújts gyertyákat. Készíts egy bögre zöldteát, vagy gyógynövény teát, kucorodj a fűtőtest mellé, és gyönyörködj a gyertyák fényében, meditálj. Gondold át az előtted álló napot, tervezd meg hogyan abszolválod jókedvűen. 

tee 1756497 1920

Ha szeretsz meditálni, akkor próbáld ki Andy Puddicombe (angol coach és buddhista szerzetes) új mobiltelefon alkalmazását -Headspace Meditation App-, ami 10 perces meditációs gyakorlatokat kínál.

Adaptogén gyógynövények

Az adaptogén gyógynövények segítik a szervezet alkalmazkodását a különböző megterhelő állapotokhoz, úgymint fizikai és lelki stressz, hideg, sugárzás, stb. Megelőzésként és kúraszerűen fogyaszd őket. Most elkezdve a kúrát nemcsak az ünnepek előtti stressz kezelésében segítenek, hanem a szervezetünk ellenálló képességét és erősítik a téli időszakra. Az alábbiakban a panax ginseng, a szibériai ginseng és az aranygyökér adaptogén gyógynövényekről írok. Értelemszerűen egyet válassz ki közülük a kúra megkezdéséhez.

Panax ginseng

A ginseng az Ernyősvirágzatúak rendjébe és az Aráliafélék családjába, a Panax nemzetségbe tartozó növényeket jelöli. Az ázsiai ginseng (Panax ginseng) elsősorban afrodiziákumként ismert, de fokozza a fizikai és szellemi erőnlétet is, erősíti az immunrendszert. Növeli az energiaszintet és az ellenálló képességet. Megelőzésként használd kúraszerűen a túlhajszoltság, kimerültség, kiégés elkerülésére, illetve olyan személyeknél is hatásos, akik folyamatosan sok stressznek vannak kitéve. Csak készítményeiben alkalmazd, max. 3 hónapig, majd 3 hónap szünet javasolt. Bevételének időpontjánál legyél körültekintő, álmatlanságot okozhat. Ellenjavallatai: magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegség, terhesség, szoptatás, hatással van a vércukor szintre, ezért cukorbetegség esetén orvossal kell konzultálni használatáról. Kerüld el láz, megfázás vagy influenza esetén. Szedésével egyidejűleg nem javasolt egyéb koffein tartalmú szerek, italok fogyasztása.

Tajgagyökér

A tajgagyökér, vagyis a szibériai ginseng (Eleutherococcus senticosus) bár szintén az Ernyősvirágzatúak rendjébe és az Aráliafélék családjába tartozik, viszont az Eleutherococcus nemzetség tagja, így tulajdonképpen nem is ginseng. Tonizáló, nyugtató és erősítő hatású, a kínaiak olyan esetekben alkalmazzák, amikor a ginsenget túlságosan stimuláló hatásúnak tartják. Segít az álmatlanság leküzdésében, fokozza a szellemi teljesítőképességet, erősíti az immunrendszert, szabályozza a vérnyomást, segíti a szervezet méregtelenítését, az ízületek mozgékonyságát. Segíti a relaxációt fáradtság, kimerültség, idegesség esetén, az éberség és a fizikális erőnlét megőrzését. Szintén csak kúraszerű alkalmazása hoz eredményt, 3 hónap használat után tarts 6 hónap szünetet az újbóli alkalmazása előtt. 

Saját tapasztalat alapján nekem a panax ginseng túlságosan stimuláló hatású, ezért jobban kedvelem a szibériai ginsenget. Készítményben szoktam fogyasztani, amikor nehéz, megterhelő időszakra készülök rá, vagy betegség utáni felépüléshez. Személyes kedvencem a Dr. Chen Eleuthero ginseng royal jelly ampullái. Ellenjavallata: várandós és szoptatós édesanyák, szívbetegség és magas vérnyomás, cukorbetegségnél pedig ügyelni kell a vércukorszintet befolyásoló hatására (mézet is tartalmaz az ampulla, ezért bele kell számolni a napi szénhidrát mennyiségbe, és a méz gyors égése miatt csak 10-16 óra között lehet bevenni). A méhpempő miatt pedig hormonális túlműködés, daganatos betegségek, allergia vagy delírium esetén nem javasolt.

Aranygyökér

Az aranygyökér (Rhodiola rosea) idegerősítő hatásáról Ursel Bühring 2013-ban megjelent Testünk lelkünk ápolása című könyvében olvastam, melynek magyar lektora Kökény Mária fitoterapeuta, akitől én is tanultam. „Az aranygyökér alkalmazása tiszta fejet és kötélidegeket ígér. Stresszoldó tulajdonságainak köszönhetően a nehéz időkben is higgadtabban koncentrálhatunk a fontos dolgokra.”  A könyvben az aranygyökér idegrendszerre gyakorolt hatásáról így ír a szerző:

  • fokozza a testi és szellemi teljesítőképességet
  • stressz esetén megnyugtat, anélkül, hogy fáradtságot okozna
  • mentális és fizikai kimerültség esetén pedig felélénkít, anélkül, hogy felturbózna
  • segít a stressz okozta fáradtság enyhítésében, csökkenti az alvászavarokat
  • erősíti az érzelmi stabilitást
  • támogatja az immunrendszert
  • sportolók esetében támogatja az edzést
  • mellékhatásai és ellenjavallati nem ismertek

Elhatároztam, hogy elkezdek egy aranygyökér tea kúrát. A könyvben ajánlott receptet meg is osztom itt, mert nagyon egyszerű, és a tea íze is finom állítólag, hatása pedig a fentiek alapján széleskörű.  Mivel az aranygyökér Tibetben, Szibériában és a skandináv országokban honos, beszerzése nem is olyan egyszerű. Körbenéztem most az interneten, és Debrecenből tudtam online aranygyökeret mono teaként rendelni. Kérem, ha valaki tud más beszerzési forrást is, akkor a bejegyzés végén található kommentekben üzenje meg! Előre is köszönöm.

A recept Ursel Bühring útmutatása alapján:

5 gr. aranygyökeret aprítsunk fel, majd morzsoljunk szét. Adjunk hozzá 3,5 dl vizet, és főzzük takarékon, lefedve 30 percen keresztül. Ezt követően szűrjük le és fogyasszuk. Ez a mennyiség a napi adag, egyik felét éhgyomorra reggeli előtt igyuk meg, másik felét pedig enyhén felmelegítve csak ebéd előtt. Később már ne fogyasszuk, mert álmatlanságot okozhat. Kúraszerűen fogyasszuk, max. 4 hónapig, és utána legalább 6 hónap szünetet tartsunk. Ha csak röviddel a stresszes időszak kezdete előtt tudjuk megkezdeni a kúrát, akkor háromszorozzuk meg a mennyiséget.

Mozogj!

 

A friss levegőn történő mozgás boldogsághormonokat termel, kellemes közérzetet nyújt, és oldja a feszültséget. Ne ijesszen el a zord időjárás sem! Egy tempós sétához a szabadban csak melegen be kell öltözni, és kényelmes cipőt húzni. Engem a szabadban történő futástól télen sem tud semmi eltántorítani. Amikor nem csúszik az út, vagy nem szakad az eső, futok. Megfelelő technikai ruházat kell hozzá, meg nagy adag elszántság, meleg sapka, sál és kesztyű. Eddig mínusz 4 fok volt a leghidegebb, amikor futottam, és élveztem is a futást. Azt nem mondom, hogy egy pillanatra nem állt meg a forgalom a kereszteződésben, amikor átfutottam, de kit érdekel. Az élettani hatásokon túl, ami a szabadban történő futás legnagyobb hozadéka ilyenkor, az a lélektani hatása: a „megint legyőztem saját magamat érzés” kit ne dobna fel?

 

man 1156619 1280

 

Helyes táplálkozás

Ha nem eszel eleget, nem eszel rendszeresen, és nem eszel helyesen, akkor leesik a vércukorszinted és ideges, feszült leszel. Nyilván ez a kérdés ennél sokkal összetettebb, de alapként ha betartod a napi ötszöri étkezést, elegendő zöldséget, teljeskiőrlésű gabonát, rizst, jó minőségű fehérjét, gyümölcsöt fogyasztasz, és az édességeket, a finomított szénhidrátokat mellőzöd, akkor már egy nagy lépést tettél a feszültség elkerülésének érdekében. Ne feledkezz meg a folyadékfogyasztásról sem. A szomjazó szervezet is okot adhat a stresszre, meg a túlzott koffeinfogyasztás is. 

Idegerősítő, feszültségoldó gyógynövények

Orbáncfű (Hypericum perforatum)

Virágos hajtása depresszió, szellemi kimerültség ellen hatásos. Vigyázat, fényérzékenyít, és csak kúra szerűen hatásos, legalább 3-5 hét fogyasztás után érezteti hatását. Max. 2-3 hónapig fogyaszd.

Macskagyökér (Valeriana officinalis)

Gyöktörzséből készíthetsz teát. Javítja a stressz tűrőképességet, oldja a feszültséget. Az illata nem túl kellemes, ezért keverd bele a citromfű, vagy a levendula teája közé.

Golgotavirág (Passiflora incarnata)

Idegerősítő, gyermekeknél is biztonsággal alkalmazható gyógynövény.

Levendula (Lavandula spica vagy angustifolia)

Illatos, nyugtató teát ad.

Komló (Humulus lupulus)

Zöld toboza az ideges álmatlanság ellenszere.

Citromfű (Mellissa officinalis)

Idegerősítő, szorongást oldó, finom illatú tea.

lavender 1636593 1920

Tipp: a Wörishofener Nervenpflege készítménye a fenti gyógynövényeket tartalmazza, kicsi pasztillák formájában. Használata kúraszerűen 2-3 hétig javasolt, naponta 3 x 1-3 tabletta. Nagyon hatásos feszültség- és szorongásoldó, semmilyen mellékhatása nincs, nem befolyásolja az éberséget.

Praktikus megoldások:

  • Herbária hangulatjavító teakeverék filteres kiszerelésben (macskagyökér, orbáncfű, citromfű)
  • Bio Mandala teák közül az Éjszakai repülés filteres teakeverék (citromfű, levendula, kamilla, kardamom, koriander)
  • Pannonhalmi feszültségoldó teakeverék filteres kiszerelésben (citromfű, golgotavirág, hársfavirág, citromverbéna, galagonya)

Ezeket a teakeverékeket naponta több alkalommal, váltogatva fogyaszd! Általános elkészítési javaslat: 1 tea filtert 2 dl forrásban lévő vízzel felöntünk, majd lefedve 10 percig áztatjuk, utána eltávolítjuk belőle a filtert, és már fogyaszthatjuk is. Ne édesítsük! Egyrészt ezeknek a teáknak az íze nagyon finom, és nem kell, hogy az édes íz mindent elnyomjon. Másrészt pedig még a méz is felesleges szénhidrát bevitel, kivéve, ha felső légúti megbetegedés miatt is teázunk.

Stresszoldás illóolajokkal

Az illóolajok felhasználásával kapcsolatban szeretnék visszautalni egy korábbi bejegyzésemre (Adventi készülődés – biztonságos illóolaj párologtatás) az illóolajokkal szemben támasztott minőségi követelményekről. Feller Adrienne és Tobai Ágota Aromareneszánsz című könyvéből 2 receptet ajánlok a stressz, az idegesség leküzdésére:

Külsőleg, bedörzsölésre:

  • Mandarin illóolaj (Citrus reticulata ze.) 4 ml
  • Orvosi levendula illóolaj (Lavandula angustifolia) 0,5 ml
  • Ylang-ylang illóolaj (Cananga odorata extra) 0,5 ml
  • Jojobaolaj (Simmondsia chinesis) 5 ml

Alkalmazása: A keverékből oszlassunk el 3 cseppet a solar plexuson és 3-3 cseppet a boka belső területén naponta 3-szor. (Alkalmazás után a bekent bőrfelületet 8 órán keresztül védeni kell az UV-sugárzástól.)

massage therapy 1612308 1920

Párologtatáshoz:

  • Mandarin illóolaj (Citrus reticulata ze.) 1,5 ml
  • Citrom illóolaj (Citrus limonum ze.) 1,5 ml
  • Ylang-ylang illóolaj (Cananga odorata extra) 0,5 ml
  • Eukaliptusz radiata illóolaj (Eukalyptus radiata) 1,5 ml

Alkalmazása: A tér nagyságától függően tegyünk a keverékből 10-15 cseppet az aromalámpa víztartályába.

Saját tipp:

Ha a feszültség miatt nehezen megy az esti elalvás, a gondolatok nem akarnak lecsillapodni, akkor 1 csepp mandarin és 1 csepp bazsalikom illóolajat szoktam cseppenteni a kispárnámra. (Igen, elszínezi a huzatot, de ki lehet mosni.) Idegi feszültségoldó hatásuk miatt megkönnyítik az elalvást, ugyanakkor semmilyen kábaságot nem okoznak, bármikor is ébredünk használatuk után.

A legnagyobb kedvencem pedig az esti illóolajos kényeztető fürdő:

Egy kád tiszta forró vízbe (úgy értem, hogy sem habfürdő, sem más kemikália ne legyen benne) a kád nagyságától függően 10-15 csepp illóolajat szoktam tenni. Az illóolajat soha sem tesszük tisztán a vízbe, mert nem keveredik vele, fennmarad a tetején, és jól megcsipkedheti a bőrünket. Az illóolajokat előtte elkeverem vagy tengeri sóban, vagy tejszínben, vagy mézben, vagy hidegen préselt növényi olajban, és csak utána teszem bele a kád vizébe. Egy fürdőhöz általában 3-4 különféle illóolajat használok, nálam stresszoldásra, téli depresszió ellen a következő illóolajok váltak be a legjobban: orvosi levendula (Lavandula angustifolia), római kamilla (Chamaemelum nobile), kubeba bors (Litsea citrata), bergamott (Citrus bergamia ze.), esetleg néhány csepp geránium (Pelargonium asperum Egypt), vagy reggeli fürdőnél erdei fenyő (Pinus sylvestris). Ha edzés után vagyok, vagy nagyon görcsösek az izmaim a stressz miatt, akkor kúszó fajdbogyó (Gaultheria procumbens) illóolajából is szoktam 2-3 cseppet tenni a keverékbe.

aroma bath canstockphoto12150563

Jó lazulást !

Ha tetszett amit most tőlem olvastál, kérlek oszd meg a barátaiddal, és tarts velem legközelebb is! A "Feliratkozás a blogra" gombbal értesítést kaphatsz e-mailben a jövőben megjelenő bejegyzésekről, az "airmid.hu” Facebook oldalamon pedig rendszeresen olvashatsz posztokat egészségmegőrzés, sport  témában.

A bejegyzésekre vonatkozó szerzői jogi nyilatkozatot a weboldal alján találod!

Köszönöm, hogy velem tartottál!

 

0
Emésztést javító növények és gyógyvizek
Cukormentes marcipános szaloncukor S.K.

Kapcsolódó hozzászólások

 

Hozzászólások

Még nincs ilyen. Legyél te az első hozzászóló.
Already Registered? Login Here
Vendég
2019. február 16. szombat
If you'd like to register, please fill in the username, password and name fields.

Captcha kép