Élet. Minőség. Természetesen.

piacter fc

Inzulinrezisztenciával küzdesz? Akkor sem szabad éhgyomorra edzeni!

kettlebell-3293475_1920

Runner's World Magyarország - Szakértői kérdés 

Írta: MacPherson Éva, Táplálkozás  2017. július 12.  

Kedves Éva! IR-es vagyok, igyekszem tartani az étrendet. 120 ch-t írt elő az orvos, nem esik nehezemre a betartása. Viszont a kora reggeli étkezést azokon a napokon szeretném kihagyni, amikor reggel Bikram jógára megyek, mert csak teljesen éhgyomorral tudok jógázni, különben visszaköszön a reggeli. Óra után mindig remegek, ilyenkor egy-két szem szőlőcukor és sok folyadék segíteni szokott. Mennyire gond ez, mennyire zavarja meg az IR-es diétámat? Egy héten általában két alkalommal járnék.

Köszönettel, F. Flóra

smoothies 2253423 1920 

SZAKÉRTŐNK, MACPHERSON ÉVA VÁLASZA:

Kedves Flóra!

Jógázni valóban nem lehet tele gyomorral, viszont az IR, és egyébként a hatékony testedzés szempontjából is rendkívül fontos a stabil vércukorszint. Az óra utáni remegés egyértelműen azt jelzi, hogy hipoglikémia alakul ki nálad, tehát nagyon leesik a vércukorszinted. Ebben az állapotban erősen csökken a fizikai teljesítőképesség, ezért az edzésed sem annyira hatékony, mint lehetne. Másrészt az inzulinrezisztencia szempontjából ez egy nemkívánatos állapot, mivel megszűnik a vércukor-, és inzulinszint egyensúlya, a szervezeted éhezik, tovább romlik az IR, és a szőlőcukor pedig csak rontja a helyzetet.

A következő tippek segítenek a helyzet megoldásában:

- A jóga előtti este (és máskor is) a vacsorát időzítsd 7 és 8 óra közé, és csak lassan felszívódó szénhidrátot egyél, hozzá természetesen elegendő fehérjét és zsiradékot is, tehát szerepeljen mindhárom makronutriens az ételedben.

- Lefekvés előtt egyél még kb. 10 gr nagyon lassan felszívódó szénhidrátot. Ez biztosítja, hogy az éjszaka folyamán is stabil maradjon a vércukorszinted.

- Korán reggel, közvetlenül a jóga óra előtt igyál 1-1,5 dl frissen készített vagy 100%-os gyümölcslevet, mivel így be tudsz juttatni gyorsan felszívódó szénhidrátot a szervezetedbe anélkül, hogy a gyomrodat megterhelnéd. Az IR szempontjából ez nem okoz gondot, hiszen a Bikram jógát fűtött teremben végzik, és elég megterhelő mozgásforma ahhoz, hogy a 15 grammnyi gyors szénhidrát el is használódjon edzés közben.

- Az óra végeztével pedig mielőbb ülj le reggelizni, a szokásos étrended szerint.

Véleményem szerint a napi 120 gramm szénhidrátbevitel nagyon kevés, bárkinek, de egy sportoló IR-esnek - testsúlytól függetlenül - főleg. Ennyi szénhidrát mellett a szervezeted valószínűleg éhezik, nem elég hatékony az energiatermelés, és gyakori lehet a hipoglikémia akkor is,ha nem mindig érzed a tüneteit. Érdemes lenne orvossal konzultálnod,hogy legalább 160 grammig fel tudd emelni a napi szénhidrát adagodat. Mellette pedig a heti 2 jóga órához iktass be még 2 sportot, valami mást, ami megemeli kicsit a pulzusodat, és örömmel végzed.

Jó edzést kívánok!

MacPherson Éva

 Az eredeti írás ezen a linken érhető el.

 

Ha tetszett amit most tőlem olvastál, kérlek oszd meg a barátaiddal, és tarts velem legközelebb is! A "Feliratkozás a blogra" gombbal értesítést kaphatsz e-mailben a jövőben megjelenő bejegyzésekről, az "airmid.hu” Facebook oldalamon pedig rendszeresen olvashatsz posztokat egészségmegőrzés, sport  témában.

A bejegyzésekre vonatkozó szerzői jogi nyilatkozatot a weboldal alján találod!

Köszönöm, hogy velem tartottál!

foto: pixabay

0
Töltsd fel a szénhidrát raktáraidat, és kerüld el ...
A csúcsteljesítmény számodra is elérhető! - előadá...

Kapcsolódó hozzászólások

 

Hozzászólások

Még nincs ilyen. Legyél te az első hozzászóló.
Already Registered? Login Here
Vendég
2018. július 18. szerda
If you'd like to register, please fill in the username, password and name fields.

Captcha kép